January 26, 2012

INTRODUCTORY PHYSICS GOING SOFT

"Introductory Physics Going Soft". E. Langbeheim, S. Livne, S. A. Safran, E. Yerushalmi. AMERICAN JOURNAL OF PHYSICS 80, 51 (2012). DOI: 10.1119/1.3647995

We describe an elective course on soft matter at the level of introductory physics. Soft matter physics serves as a context that motivates the presentation of basic ideas in statistical thermodynamics and their applications. It also is an example of a contemporary field that is interdisciplinary and touches on chemistry, biology, and physics. We outline a curriculum that uses the lattice gas model as a quantitative and visual tool, initially to introduce entropy, and later to facilitate the calculation of interactions. We demonstrate how free energy minimization can be used to teach students to understand the properties of soft matter systems such as the phases of fluid mixtures, wetting of interfaces, self-assembly of surfactants, and polymers. We discuss several suggested activities in the form of inquiry projects which allow students to apply the concepts they have learned to experimental systems.

Se describe un curso opcional de materia condensada suave al nivel de Física introductoria. La Física de la Materia Condensada Suave sirve como contexto que motiva la presentación de ideas básicas de termodinámica estadística y sus aplicaciones. También es un ejemplo de un campo contemporáneo e interdisciplinario, que abarca a la química, a la biología y a la física. Se resalta un temario que usa el modelo de red de gas como una herramienta cuantitativa y visual, que de inicio introduce a la entropía y posteriormente facilita el cálculo de interacciones. Se demuestra cómo la minimización de la energía libre puede ser usada para ayudar a los estudiantes a entender las propiedades de los sistemas de materia condensada suave, tales como las fases de mezclas de fluidos, mojado de superficies, autoensamblaje de tensoactivos, y polímeros. Se discuten varias actividades sugeridas en forma de proyectos de investigación, las cuales permiten a los estudiantes aplicar a sistemas experimentales los conceptos que aprendieron.

No comments:

Post a Comment